Loty BVLOS a prawo
Geobiz | 30 stycznia 2020
Loty bezzałogowymi statkami powietrznymi stają się coraz bardziej popularne zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów. Jednak to, co naprawdę może przynieść duże korzyści w wielu dziadzinach codziennego funkcjonowania tzw. BVLOS, czyli loty poza zasięgiem wzroku. Mogą być wykonywane na dużą skalę, co daje szerokie pole na usprawnienie technologiczne działań w wielu branżach. Niestety, loty BVLOS nadal zderzają się z nienadążającym za ekspresowo rozwijającą się technologią, przepisami prawa. Choć w Polsce mamy przepisy regulujące tego typu misje to daleko im do doskonałości co w praktyce powoduje iż ilość misji BVLOS jak na razie jest znikoma.
Loty BVLOS dają ogromne możliwości unowocześnienia wielu procedur zarówno państwowych, jak i komercyjnych. Tego typu rozwiązań używa się bowiem na szeroką skalę do mapowania, monitorowania dużych obszarów czy w logistyce.
BVLOS a postęp technologiczny
Pod względem technologicznym to, co ogranicza loty bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku to jedynie zasięg danego systemu oraz żywotność baterii. Obecnie producenci oferują akumulatory wytrzymujące nawet do 120 minut. Te parametry z pewnością będą się szybko zwiększać, gdyż współczesny postęp technologiczny jest ekspresowy. Daje to duże szanse na to, by drony stały się bardziej opłacalne niż klasyczne statki załogowe, które ostatecznie będą używane tylko do wykonywania pomiarów na bardzo dużych obszarach.
Obecnie BVLOS wykorzystuje się już do mapowania dróg i linii kolejowych, a także dużych pól uprawnych. Nadal jednak urządzenia te mają przed sobą wiele niewykorzystanych możliwości, które hamowane są przez braki w regulacjach prawnych.
Nadzieja dla BVLOS
Bardzo możliwe, że unormowanie kwestii prawnych zostanie przyspieszone dzięki lotom dostawczym, które mogą być wykonywane dzięki tej technologii. Tego typu rozwiązania można bowiem wykorzystać w medycynie czy dostawach komercyjnych, ale również jako pomoc w różnorodnych katastrofach.
Także wielkie firmy upatrujące w BVLOS sporych możliwości rozwoju, takie jak Uber, Amazon czy DHL mogą mieć wpływ na zmianę podejścia państw, co da efekt w unormowanych przepisach.
Obiekcje przeciw zastosowaniu BVLOS
Z pewnością największym utrudnieniem, które opóźnia wprowadzenie norm prawnych jest ryzyko kolizji podczas lotów BVLOS. Na przeciw tym niedogodnościom w ostatnim czasie wyszła najpopularniejsza firma dronowa na świecie, DJI, która zaczęła instalować w swoich urządzeniach mechanizmy unikania kolizji. Jest to z pewnością początek w tworzeniu pewnych i bezpiecznych lotów.
Równie istotną sprawą jest udoskonalenie systemów wizyjnych w bezzałogowych statkach powietrznych. Obecnie mechanizmy te z powodzeniem identyfikują stałe i nieruchome obiekty np. budynki. Mogą mieć jednak problemy z identyfikacją linii energetycznych, nagich drzew czy obiektów ruchomych. Ważne zatem jest udoskonalenie systemów wizyjnych, zanim loty BVLOS staną się naszą codziennością.
Podsumowując, unormowanie prawne lotów BVLOS w życiu codziennym z pewnością zajmie jeszcze trochę czasu. Postęp technologiczny jednak jest błyskawiczny, władze w poszczególnych krajach na świecie będą w końcu musiały rozwiązać również i tę kwestię. Polska jest dobrym przykładem na to że można, nawet jeżeli aktualne przepisy są dość restrykcyjne to daje to nadzieję że w przyszłości będzie tylko lepiej.