Blog

Studencki Autonomiczny Dron Hydrograficzny w ramach Space 3ac

Geobiz | 19 września 2016 | Newsy

Wykonuje samodzielnie pomiary batymetryczne po zaprogramowanej trasie, po czym wraca do miejsca, z którego został wysłany. Taką zdolność ma Autonomiczny Dron Hydrograficzny, którego prototyp stworzyli studenci Akademii Morskiej w Gdyni. Praca powstała w ramach projektu Space 3ac. Właśnie trwają testy prototypu.

river-bed-1081967_960_720Studencki dron to katamaran, który może realizować pomiary hydrograficzne rzek i jezior w trybie autonomicznym, bez konieczności ciągłego sterowania. Za człowieka robi to programowalny autopilot, który sam prowadzi jednostkę po profilach sondażowych akwenu wodnego. Studenci samodzielnie stworzyli też oprogramowanie do wyznaczania profili, opierając je na zdjęciach satelitarnych udostępnianych przez Google Earth, a także wykonali układy automatyki, układy sterowania silnikami, system telemetrii oraz ustalili metodykę realizacji pomiarów i opracowania wyników.

W skład części drona odpowiedzialnej za mierzenie głębokości wchodzi miniaturowa echosonda o 2-centymetrowej dokładności i zasięgu do 75 m.
Przeznaczona jest na akweny śródlądowe. Ponadto do pomiaru głębokości wykorzystuje się tu system pozycjonowania satelitarnego GNSS. Działa on na podstawie trzech satelitarnych systemów nawigacyjnych: GPS-amerykańskim, Glonass-rosyjskim i BeiDou-chińskim, co zapewnia dokładność określenia pozycji w trakcie sondażu do 2-3 cm. Zebrane wyniki opracowuje się za pomocą ogólnodostępnego oprogramowania batymetrycznego i geodezyjnego.

Projekt studentów nosi nazwę „AutoDron” i realizowany jest w ramach pierwszej edycji programu akceleracyjnego Space 3ac powstałego pod koniec minionego roku, wspierającego rozwój krajowego sektora kosmicznego przez selekcję i rozwój najlepszych rozwiązań polskiej myśli technicznej. Akcelerator wspierał rozwój projektów dolnego segmentu sektora kosmicznego wykorzystujących dane z obserwacji ziemi i nawigacji satelitarnej.

Jak można wykorzystać drona studentów z Gdyni? To kolejny przykład na geodezję z drona. Prawdopodobnie możliwe będzie pozyskiwanie za jego pomocą precyzyjnych danych batymetrycznych akwenów śródlądowych, co z kolei może być podstawą do wykonywania map nawigacyjnych dla żeglarzy. Narzędzie nadaje się do pomiaru nawet wyjątkowo płytkich (poniżej 1 m) akwenów. Dotychczas wykorzystywane jednostki nie radziły sobie z takimi warunkami. Wszystko wskazuje na to, że studencki katamaran dzięki wyjątkowej konstrukcji nie będzie zanurzał się w wodzie w takim stopniu, co inne urządzenia. A dlaczego tak ważne jest mierzenie właśnie tak płytkich akwenów? Wiarygodne dane na ten temat to najważniejsza informacja nawigacyjna dla żeglarzy. To od tych pomiarów niejednokrotnie zależy ich bezpieczeństwo nawigacyjne.

Na podstawie materiałów Akademii Morskiej w Gdyni oraz serwisu pulskosmosu.pl.

ARCHIWA
2016 2017 2018 2019 2020

KONTAKT

Zachęcamy do przesłania zapytania, przygotujemy dla państwa indywidualną ofertę.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.