Blog

Forest-Lux wróży dobrą przyszłość fotogrametrii

Geobiz | 17 lipca 2017 | Newsy

Bezzałogowy system Forest-Lux ze skanerem laserowym Riegl VUX-1LR odbył swój pierwszy, eksperymentalny lot. Producent systemu, firma Carbomap udowodniła tym samym, że bezzałogowe płatowce do fotogrametrii lotniczej można z powodzeniem wykorzystywać do długich nalotów. Lot F-Luxa trwał bowiem aż 8 godzin. Jakie ma to znaczenie dla branży?

W trakcie swojego lotu F-Lux przemierzył mniej więcej tysiąc kilometrów. Dron może zobrazować dziennie nawet 800 km kw. terenu (to zasługa długiego zasięgu i autopilota). Konstrukcja drona została oparta na statku Prion Mk3 stworzonego przez UAVE. Skaner laserowy, w który Carbomap wyposażył F-Luxa, to jeden z najnowszych produktów marki Riegl. Skaner wyróżnia się przede wszystkim tym, że może bez przeszkód pracować na wysokości 650 metrów nad ziemią oraz posiadaniem funkcji full waveform (rejestracja pełnego echa laserowego).

System wyposażony jest w oprogramowanie własne Carbomap instant-Omega, które jest jednym z naczelnych argumentów przemawiających za prawdziwością tezy, że bezzałogowe płatowce wprowadzą pozyskiwanie chmury punktów na zupełnie nowy poziom. Dzięki zastosowanemu oprogramowaniu, przetwarzanie danych z pomiarów i zapisywanie ich w chmurze odbywa się w czasie rzeczywistym, co pozwala zdecydowanie przyspieszyć pracę operatora drona.

Sukces drona Forest-Lux ma wielu ojców. Nad projektem wspólnie pracowali nie tylko specjaliści z Carbomap i Riegl, ale też spółki UAVE i naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu. Ponieważ głównym powodem, dla którego stworzono system Forest-Lux, było kartowanie obszarów leśnych, przedsięwzięcie wsparli również brytyjska Forestry Commision, a także Scottish Enterprise.
Zdaniem ekspertów z Carbomap, dzięki rozpowszechnieniu systemu na świecie, wysoce dokładne dane wysokościowe stałyby się ogólnodostępne, a ich pozyskanie kosztowałoby zaledwie mały procent obecnych kosztów. Producent jest ponadto przekonany, że F-Lux uda się wykorzystać także w innych obszarach, np. w kartowaniu linii elektromagnetycznych, kolei i dróg oraz obrazowania terenów dotkniętych przez klęski żywiołowe i kataklizmy.

KONTAKT

Zachęcamy do przesłania zapytania, przygotujemy dla państwa indywidualną ofertę.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.